I denne vejledning har vi samlet svarene på nogle af de spørgsmål, man kan have, ifm. at éns (gamle) funktionspostkasse skal omdannes/er omdannet til en delt funktionspostkasse..
Sendte mails: Fra en delt funktionspostkasse
Når du sender en mail fra en delt funktionspostkasse, ryger den sendte mail to forskellige steder hen:
- I den ’Sendt’ mappe som tilhører den personlige Røde Kors e-mail, du er logget ind med (hvilket jo bør være din egen personlige Røde Kors e-mail). Se rød cirkel.
Bemærk at navnet på den personlige Røde Kors e-mail ikke vises – der står bare ’Mapper’ i stedet for dens navn, hvorimod den delte funktionspostkasse fremkommer med navn. - I den ’Sendt’ mappe, som tilhører den delte funktionspostkasse. Se grøn cirkel.
Kontakterne i den gamle funktionspostkasse – hvad sker der med dem efter omdannelsen?
Desværre er det sådan, at de kontakter Outlook foreslår (den liste som folder sig ud, når man skriver en ny mail og begynder at taste mailadressen) ligger som en såkaldt ’cache’, og alle cache slettes desværre i omdannelsen.
Den omdannede delte funktionspostkasse vil altså ikke foreslå kontakter, ligesom den før gjorde, efter omdannelsen, men når man begynder at skrive mails fra den omdannede, delte funktionspostkasse, vil den huske de mailadresser, man nu har skrevet til, og foreslå dem næste gang.
Gradvist vil kontakterne altså ryge tilbage i cache, efterhånden som man skriver nye mails.
Der er desværre ikke noget, Røde Kors kan gøre, for at cache ikke slettes i omdannelsen, og vi kan heller ikke tage en kopi af funktionspostkassens cache inden omdannelsen.
De kontakter man selv har været inde at oprette inden omdannelsen, slettes ikke i omdannelsen.
Nedenfor er et eksempel med en fiktivt oprettet gmail-konto (majakok@gmail.com). Eksemplet viser, at du finder kontakten, efter omdannelsen, under ’My Contacts/Dine kontakter’ - hvad enten du står inde i menuen ’Kontakter’, eller du åbner ’Kontakter’, når du er ved at skrive en mail og skal finde modtageren.
Grupper: Hvad gør omdannelsen ved de ’grupper’ min funktionspostkasse er medlem af?
Hvis du er medlem af en gruppe via en funktionspostkasse – og denne så omdannes til en delt funktionspostkasse – så forsvinder medlemskabet desværre.
I stedet skal medlemskabet fremover ligge på din personlige Røde Kors e-mail. Det medlemskab får du ved, påny, at bede gruppen om medlemskab. Når du står i din personlige Røde Kors e-mail, bliver det automatisk den, der beder om medlemskab.
En omdannet (delt) funktionspostkasse kan ikke være medlem af en gruppe.
Det kan kun den personlige Røde Kors e-mail.
Kalenderen: I delte funktionspostkasser
Dette emne har sin egen vejledning:
Kalenderen i delte funktionspostkasser – Frivilligsupport
Spam: Hvorfor havner en del mails, som ikke er fra en @rodekors.dk mailkonto, i spam?
Det er vores spamfilter, som fanger mails fra andre mailsystemer – ISÆR hvis de har RE: eller VS: i emnefeltet (altså er svar på en anden mail og/eller er blevet videresendt til den personlige Røde Kors e-mail) - eller hvis de har vedhæftede filer, mange links eller mange forskellige farver og skriftstørrelser.
Mobilen: At tjekke mails på mobilen – efter omdannelsen
Hvis du ønsker at tjekke din funktionspostkasse på telefonen (efter omdannelsen), så er det stadig en mulighed.
Med Outlook app´en fra Microsoft på din telefon (ikke ’Outlook Light’ - der findes nemlig 2 forskellige), logger du ind med din personlige Røde Kors e-mail (og dens password), og derefter tilføjer du den delte funktionspostkasse i Outlook app´en.
Vær dog opmærksom på, at Røde Kors Helpdesk ikke supporterer/hjælper med opsætningen af mails på telefonen. Dette er pga. antallet af mail-apps, styresystemer, telefonmodeller osv., som tilsammen gør supporten for omfangsrig for Helpdesks ressourcer.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.